Комп'ютер, упевнено і надійно зайняв своє
місце в житті сучасної людини, активно входить в шкільні будні. При цьому
віковий кордон зустрічі з комп'ютером, його оволодінням нестримно знижується. З
простими ігровими комп'ютерними пристроями дитина взаємодіє вже з 3 - 4 років.
До моменту вступу до школи (6 -7 років ) у дітей, як правило, є деякий досвід
спілкування з комп'ютерними пристроями і тоді виникають питання: як працює
комп'ютер; з чого він складається; що у нього усередині; як він виконує
команди. На ці та інші питання і покликаний відповісти шкільний курс
інформатики.
У
зв'язку із перенесенням акцентів інформатизації освіти на більш ранній вік - на
початкову школу - необхідно визначити зміст і методику підготовки учнів
початкових класів з даного питання. Досвід вивчення і викладання даних питань
методики навчання ще зовсім малий, тому доводиться багато вивчати досвід
закордонних методик і формувати власні напрацювання.
Аналізуючи причини негативних явищ в
початковому курсі інформатики слід виділити два основні аспекти, що приводять
до їх появи.
Перший - відсутність в Україні науково
обґрунтованої концепції вивчення інформатики в початковій школі, на
основі якої можна визначити зміст навчання і підготувати навчальну програму -
знову ж науково обґрунтовану, що врахує вимоги дитячої психології та
лікарів-гігієністів. В результаті виникають створені шкільними вчителями
інформатики програми для початкової школи, які майже повністю віддзеркалюють
програму інформатики старшої школи.
Другий - можливо, навіть більш суттєвий -
повна відсутність у вчителів, які проводять навчання інформатиці,
необхідних знань і вмінь по організації навчального процесу в початковій школі.
Проводити уроки інформатики в початковій школі доручають вчителю інформатики
старшої школи. Не кажучи про те, що значна частина вчителів інформатики взагалі
не має педагогічної освіти, проведення уроків в початковій школі вимагає дуже
специфічної підготовки. Це знання вікової психології, особливостей розвитку
пам'яті, уваги, мислення, знання програми початкової школи з математики (в
першу чергу), мови і т.д., а також знання методики викладання в початковій
школі, вміння організувати навчальний процес у придатній для дитини даного віку
формі (як правило ігровій).
Проте методика початкового навчання багато
років була пов'язана в основному з теорією емпіричного мислення, що мало
сприяло формуванню у молодших школярів повноцінної учбової діяльності і основ
теоретичного мислення. Виникла необхідність в нових підходах до навчання в
початковій школі. І саме таким новим підходом є система розвиваючого
початкового навчання. Навчання, яке, забезпечує повноцінне засвоєння знань,
формує учбову діяльність і тим самим безпосередньо впливає на розумовий
розвиток, і є розвиваюче навчання.
Тому, закономірно, що вимоги сучасності
диктують нові вимоги до особистості та професійної діяльності вчителя
початкової школи: вчитель повинен
виявляти такі показники вміння,
що є складовими
інформаційної
грамотності та інформаційної культури педагога:
•
знання
правил техніки безпеки у роботі з комп'ютером;
•
знання
призначення основних пристроїв комп'ютера та вміння виконувати відповідні
практичні маніпуляції;
•
вміння
підготувати комп'ютер до роботи;
•
вміння
вводити інформацію з клавіатури та редагувати її;
•
вміння користуватися меню-системою і звертатися до
системи за довідковою інформацією у складних випадках;
•
знання призначення основних вказівок операційної
системи і вміння добирати їх із меню на екрані дисплея;
•
вміння викликати на екран дисплея каталог файлів, що
зберігаються на дискові;
•
вміння розрізняти основні типи файлів;
•
вміння завантажувати і запускати програму з вказаним
іменем;
•
знання можливостей редактора
текстів та вміння виконувати операції над відповідними текстами;
•
вміння користуватися графічним редактором;
•
знання основних вказівок музичного редактора (і
вміння ними користуватися);
•
вміння складати і виконувати за допомогою комп'ютера
найпростіші програми;
•
вміння чітко і грамотно формулювати мету при
розв'язуванні задач за допомогою комп'ютера;
•
вміти працювати з програмним забезпеченням
загального призначення та програмами цільового призначення, відповідним
навчальним забезпеченням.
Немає коментарів:
Дописати коментар